شفق

یک ستاره ی آزادگشته از تمامی منظومه ها

شفق

یک ستاره ی آزادگشته از تمامی منظومه ها

شفق

اینها، همه شکل عمیقی از انسانی ست که میخواهد انسان بماند. اگر که پیش از آن انسان باشد البته.

آخرین مطالب

گل سپید دره مارلوت

يكشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۲۰ ق.ظ
«تس»، تلاش بی ثمر آدم های بداقبال و ناآزموده ای بود که رویای خوشبختی آن ها را چون سراب فریب داده و به هرسو میکشاند. در این کتاب، همه ی آدم ها گویی آدم های کوری بودند که حواسشان هیچ به عواقب تصمیم های به ظاهر ساده و پیش پا افتاده شان نبود و همین امر، باعث میشد دست به اعمالی بزنند که به نظر شوخی و غیرجدی می آمد غافل از اینکه همه آن اجزاء ساده-نما، تکه های درهم یک پاذل بزرگند. پاذل تقدیر، که تصویر تمام فصل ها و انواع مختلف روزها، و تجسم حالت ها و جزئیاتشان را به شگفتی در بر داشته ،به دیوار سنگی مرگ میخ شده است. در این تصویر همه چیز جور دیگری ست. درخت ها، با میوه های درشت رنگین، منجمد و لرزان همچون تابش ستاره ای در لحظه ی فروپاشی خود، میدرخشند. رودها، با خروش بی نظیرشان، آواز پیدایش زمین، خشکی های سربرآورده از آب ها و حوادث گذشته بر آن را میخوانند و هر آن است که از تصویر به صورت شخص ببینده بپاشند. و به همین ترتیب همه ی اجزاء طبیعت در فروتنی محض، باحالتی عجیب به کار خود مشغولند. تصویر، در همان حال که جلوی چشم هایت بر دیوار ثابت و در هوا معلُق مانده، با پویشی دائمی همراه با عناصر خود رنگ عوض میکند. اما چیزی که حیرت بیننده را برمی انگیزد، آدم های این تصویرند. زن ها، مرد ها، و بچه ها به عنوان عضو لاینفک همیشه همراه با طبیعت، همچون مجسمه هایی بد-تراش در مکانی مقدس که مجسمه ساز انتظار تراویدن پاکی و خوش یمنی از آنها داشته اما نتیجه چیز دیگری شده، هماهنگی تصویر را برهم میزنند. فرزندان زودتر از موعد به دنیا آمده ای هستند که نسبت به نقص خود نابینا و بر خوی حیوانی بدن خود ناآگاهند. همراه با تغییر فصل ها، در تصویر جا عوض میکنند و به چشم، در جریانند، اما کافی ست دقیق شوی تا ناهماهنگی حرکاتشان را ببینی.

«تس» نمایشی بود از این ناهماهنگی ها. چرخه ی معیوبی بود که بازیگرانش قدرت داشتند هرجای ممکن این چرخه را قطع کنند، اما نکردند.
و تنها مرگ «تس دوربیفیلد»، آن دختر بیگناه روستایی و پاک، تلخ ترین تاوان این اشتباه و قطع کننده ی چرخه ی معیوب بود.
۹۴/۰۷/۱۹
شفق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی